TRE

___________

Wijzigingen door corona:

Beste bezoeker, 
 
Ik geef sinds kort weer alle behandelingen. Ik houd daarbij de richtlijnen van de RIVM aan en ben uit voorzorg zelfs nog wat voorzichtiger. 
 
Wees welkom om een afspraak te maken. Als je klachten hebt zoals verkoudheid, benauwdheid, keelpijn of hoesten: zeg de afspraak dan af. 

 

Ik ondersteun je graag bij het hanteren van stress en hoop dat het je goed gaat,

 

Alle goeds,
Frank

__________

 

 

Wat is TRE?

 

TRE (Tension Releasing Exercises) is een serie unieke, maar eenvoudige, oefeningen die onbewust een trillen van de spieren activeert. De methode is ontwikkeld door David Bercelli en een belangrijk en bijzonder aspect van TRE is, dat het het onbewuste deel van de hersenen aanspreekt.

 

Hoe werkt TRE?
Stress, angst en trauma’s komen in het leven van alle mensen voor. We ervaren allemaal dagelijks in meer of mindere mate stress, thuis of op het werk. Je lichaam reageert voortdurend  op verhoogde stressniveaus door de spieren aan te spannen, om het probleem op te kunnen vangen en vérder te kunnen functioneren. We merken dit nauwelijks op, totdat we last krijgen van pijn, ziekte, vermoeidheid of ander ongemak.

 

Het beoefenen van preventieve technieken, zoals TRE, kan voorkomen dat stress en spanning zo hoog oplopen, dat we er ziek van worden. En het kan bestaande spanning verlichten en laten oplossen.

 

Waarom laat TRE mensen zich beter voelen?
De oefeningen stellen een trillingsmechanisme in werk, waardoor je spieren zich ontspannen. Door de spanning in spierketens weg te nemen, verminder je vaak de stress in de wervelkolom, nek, schouders en het bekken.

 

Als er ergens in het lichaam minder spanning komt, dan registreren de hersenen een vermindering van pijn-signalen en produceren zij hormonen die de genezing bevorderen.

 

Individuele sessies of een TRE groepsles in Groningen
Of je nu eenmalig kennis wilt maken met TRE, of juist het effect van een serie sessies gedurende een bepaalde periode wilt ervaren: je kunt altijd individueel bij me terecht in de praktijk. Neem contact met me op voor een afspraak, je bent van harte welkom.

 

Sinds de zomer van 2017 geef ik elke 1e en 3e maandag van de maand TRE groepslessen in Groningen. Wil je op de hoogte blijven van mijn activiteiten rondom TRE? Schrijf je dan in voor de TRE-nieuwsbrief.

 

TRE-training op maat voor een eigen groep

Wil je een TRE-training voor je eigen groep? Bijvoorbeeld een groep collega’s, studenten of een intervisiegroep?

Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken voor een combinatie van theoretische uitleg over TRE en het gezamenlijk ervaren van de TRE-oefeningen.

 

Wie heeft er baat bij TRE?

Aangezien het schudden van de spieren een onderdeel is van onze natuurlijke mechanismen als mens, kan iedereen baat hebben bij TRE. Het trillen of schudden van de spieren (ook wel neurogene tremoren genoemd) verhoogt de veerkracht van je lichaam, omdat het een diepe ontspanning veroorzaakt, die van nature de stress vermindert.

 

Het kan emoties verlichten, variërend van een lichte schrikreactie tot ernstige angsten. Het maakt niet uit of dit veroorzaakt is door werkstress, overmatige zorgen, relatieconflicten, lichamelijke stress of bijvoorbeeld trauma’s ten gevolge van ongelukken.

 

TRE kan dus voor iedereen spanning verlichten. Of je nu slachtoffer bent van een ongeluk of van een vorm van geweld, militair bent met PTSS, je je gezin wat harmonischer wilt krijgen, verlichting zoekt van werkstress of burn-out of gewoon lekkerder in je vel wilt zitten.

 

Waarom lijkt TRE slaap en veerkracht te verbeteren?
Je lichaam weet intuïtief hoe en wanneer het moet slapen. Moeite met slapen is over het algemeen een symptoom dat er iets uit balans is in je lichaam. Slapeloosheid is vaak het signaal dat stress, angst en spanning tegen houden dat het “slaapmechanisme”  goed geactiveerd wordt.

 

De diepe ontspanning van de spieren, die TRE uitlokt, activeert het parasympatische zenuwstelsel, waardoor je lichaam beter verteert, tot rust komt, en makkelijker in slaap raakt.

 

Veerkracht kan worden opgebouwd als je kunt werken, rusten, spelen en met stress om kan gaan. Met andere woorden: als diepe rust en ontspanning geen onderdeel zijn van je dagelijkse leven, dan kan er geen veerkracht worden opgebouwd.

 

Lees ook meer informatie op de landelijke TRE-website.