TRE (Trauma Releasing Exercises)

Frank Mauritz skelet

Tension Releasing Exercises

Stress en trauma horen bij het leven

Stress, angst en trauma’s horen bij het leven. Bij de ene persoon gaat het om meer “alledaagse” stress zoals spanningen op het werk, relatieproblemen of een operatie. Bij de ander gaat het om diepere trauma’s zoals een verkeersongeluk, oorlogsgeweld of huiselijk geweld.

Of je nou te maken hebt met actuele stress of juist van langer geleden; je lichaam reageert op verhoogde stressniveaus door je spieren aan te spannen. Niet alleen de oppervlakkige spieren, maar ook de meer dieper gelegen spieren zoals de psoas.

Vaak gebeurt dat allemaal vrij onmerkbaar, je lichaam doet dit om het probleem op te vangen en verder te kunnen. Totdat je last krijgt van pijn, ziekte, vermoeidheid of ander ongemak. Die klachten kunnen dan overweldigend zijn of juist zeurend op de achtergrond.

Diepe ontspanning

Natuurlijk ontladingsmechanisme

TRE, oftewel Tension Releasing Exercises, is een reeks fysieke oefeningen die onbewust het trillen van je spieren activeert. Door dat trillen help je je lichaam om diepe spierspanning los te laten. Je leert je natuurlijke ontladingsmechanisme zelf te activeren waardoor spanning vrijkomt en je zenuwstelsel kalmeert.

Je kent dat schudden of trillen vast wel. Denk maar aan trillende handen of benen als je heel erg geschrokken bent. Of denk aan huisdieren die schokken als ze bijkomen na een operatie. Dat schudden en schokken is een natuurlijk mechanisme van het zenuwstelsel wat we helaas als volwassen mensen zijn gaan onderdrukken. We hebben geleerd dat trillen een teken van zwakheid is en dát moet je verbergen.

Maar als je fysiek steeds maar in de stressmodus blijft staan, gaat het uiteindelijk fysiek of mentaal mis. Je wordt moe, geïrriteerd of krijgt allerlei fysieke klachten.

Gelukkig kun je leren om dat onbewuste trillen (ook wel neurogene tremoren genoemd) zelf alsnog te activeren. 

Zo gemakkelijk als we spanning op kunnen bouwen, zo gemakkelijk is het lichaam ook in staat om die spanning weer los te laten.

Voor wie is TRE geschikt?

TRE is een laagdrempelige manier om met stress en trauma om te gaan en daarom voor bijna iedereen geschikt. Of je nu last hebt van slaapproblemen, recent een verkeersongeluk hebt meegemaakt, je overwerkt voelt of in je jeugd veel onveiligheid hebt moeten ervaren; TRE kan je ondersteunen om die spanning alsnog los te laten.

Als je de TRE-methode leert, help ik je om een eenvoudige serie fysieke oefeningen te doen. Die oefeningen brengen op een veilige manier het natuurlijke mechanisme van trillen en schudden op gang.

Ik begeleid de oefeningen zodat het fysiek of mentaal niet te veel wordt en ik leer je hoe je de methode uiteindelijk zélf kunt doen en kunt reguleren. 

TRE kan voor iedereen spanning verlichten. Of je nu slachtoffer bent van een ongeluk of van een vorm van geweld, militair bent met PTSS, je je gezin wat harmonischer wilt krijgen, verlichting zoekt van werkstress of burn-out of gewoon lekkerder in je vel wilt zitten. 

Frank-Mauritz

over frank

Op een dieper niveau ontspannen

Met ruim 20 jaar ervaring in massage, trauma en bewegingsadvies help ik je graag om zowel fysiek als mentaal meer ruimte en ontspanning te ervaren. Pijn, stress en spanning zijn niet altijd zomaar even op te lossen. Het kan soms een zoektocht zijn om te ontdekken of je klachten fysiek, mentaal of beide zijn. Door op een dieper niveau te ontspannen en te resetten, zorg je niet alleen nu, maar ook op de lange termijn voor je lichaam en je geest.

Tension Releasing Exercises

Individuele aandacht in de praktijk

Of je nu eenmalig kennis wilt maken om te ervaren hoe TRE werkt of liever het effect van een serie sessies wilt ervaren; je kunt individueel bij me terecht in de praktijk.

Het kan goed zijn om TRE individueel te doen. Er is dan alle ruimte voor individuele aandacht en om vragen te stellen. Een eerste sessie duurt 1,5 uur in combinatie met een intake. Daarna kun je in overleg steeds een nieuwe sessie of sessies plannen waarbij we per keer kunnen kijken of een half uur of een uur het beste past.

Tarieven:

  • Kennismakingssessie met intake van 1,5 uur: 102 euro
  • Volgende individuele sessies van 0,5 uur: 42 euro
  • Volgende individuele sessies van 1 uur: 74 euro per uur
  • Lees onderaan de pagina ook de veel gestelde vragen voor meer informatie

 

Overleggen of een afspraak maken?

TRE groepsles Groningen

Tension Releasing Exercises

Groepslessen – compacte cursus VOOR BEGINNERS

Je kunt TRE individueel beoefenen, maar ook in een kleine groep. De groepslessen worden steeds in een compacte cursus van 4 lessen aangeboden en je kunt je per cyclus aanmelden. Elke les heeft een eigen thema en aandachtspunt:

  1. Introductie: uitleg van de oefening en leren om het trillen en schudden op te wekken of toe te staan.
  2. Focus op het zelf reguleren: hoe kun je het schudden toe staan en hoe weer stoppen?

  3. Spelen en ontdekken van het effect van houdingen, plek en soort onwillekeurige beweging. Vrij laten bewegen.

  4. Integreren van hoofd, emotie en instinct.

 

Over de TRE CURSUS VOOR BEGINNERS

Tijdens de lessen kun je een instructieboekje aanschaffen zodat je ook thuis kunt oefenen. Het is belangrijk dat je dat thuis oefenen vooral in het begin heel gedoseerd doet, en altijd met mildheid. Ik geef je daar extra uitleg over.

Voor wie is deze lessenserie geschikt?
Deze lessenserie is voor iedereen die wil kennismaken met TRE én voor iedereen die kennis en gevoel weer wil opfrissen.

Als je al vaker TRE in een groep of met individuele begeleiding hebt gedaan, is de gevorderdengroep misschien beter voor je, daar kun je onderaan de pagina meer over lezen.

Waar?

Centrum Al Nour – Blekerstraat 17 – Groningen (betaald parkeren in de buurt of Parkeergarage Westerhaven)

Overleggen of aanmelden?

Wanneer?
Op maandagen van 16.30 tot 17.45. De inloop is vanaf 16.20 uur.
De komende lessenserie is op 12, 19 en 26 september en 3 oktober.

Kosten?
92,00 euro per 4 lessen – vooraf betalen

Aanmelden?
Stuur me een bericht om je aan te melden, te informeren of er plek is en een betaallink te krijgen. De lessen zitten tot nu toe snel vol en de maximale groepsgrootte is op dit moment 8 personen zodat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht.

Wat moet je meenemen?
Gemakkelijk zittende kleding is prettig, yogamatjes zijn aanwezig. Als je graag een eigen matje, kussen of handdoek gebruikt, kun je dat natuurlijk mee nemen.

Frank heeft me vanaf het begin veilig en op mijn gemak laten voelen. TRE bleek een hele effectieve vorm van therapie voor mij. Ik heb mijn rust én het vertrouwen in mezelf weer teruggevonden.

– Issabelle Dubois

Tension Releasing Exercises

Groepslessen – verdiepingscursus voor gevorderden

Als je al een beetje vertrouwd bent met TRE kun je ook een korte cursus voor gevorderden doen. Dit is een compacte cursus van 3 lessen. 

De focus in deze cursus ligt op het integreren van de positieve effecten van TRE in je dagelijkse beweging. 

TRE zorgt er bijvoorbeeld vaak voor dat mensen zich meer stevig en geaard voelen. Met een aantal bewegingsoefeningen kun je dat soort effecten nog verder verdiepen en ook thuis of op je werk gemakkelijk en bewust inzetten.

De extra oefeningen zullen vooral vanuit de Trager-methode komen. Je kunt de cursus zien als een combinatie van TRE en Trager. Het zal je helpen om fysiek en mentaal meer ruimte en ontspanning te ervaren.

Over de verdiepende TRE CURSUS VOOR gevorderden

Voor wie is deze verdiepende lessenserie geschikt?
Deze lessenserie is voor iedereen die al vertrouwd is met TRE. Je hebt al eens individuele sessies gedaan of je hebt bijvoorbeeld de groepscursus voor beginners gedaan.

Wanneer?
Op donderdagen van 18.30 tot 19.45. De inloop is vanaf 18.15 uur.
De komende lessenserie is op 6 oktober, 3 november en 1 december.

Kosten?
75,00 euro per 3 lessen – vooraf betalen

Overleggen of aanmelden?

Waar?

Centrum De Poort  – Moesstraat 20 – Groningen
Goed bereikbaar met bus, trein (vlakbij Noorderstation) en fiets. Parkeren kan goed bij parkeergarage Ossemarkt of Boterdiep en is op 10 minuten loopafstand.

Aanmelden?
Stuur me een bericht om je aan te melden, te informeren of er plek is en een betaallink te krijgen. De lessen zitten tot nu toe snel vol en de maximale groepsgrootte is 10 personen zodat er veel ruimte is voor persoonlijke aandacht.

Wat moet je meenemen?
Gemakkelijk zittende kleding is prettig, yogamatjes zijn aanwezig. Als je graag een eigen matje, kussen of handdoek gebruikt, kun je dat natuurlijk mee nemen.

veelgestelde vragen

In een individuele sessie is er extra ruimte voor persoonlijke aandacht en begeleiding. Vaak vinden mensen het prettig om eerst één of meerdere individuele sessies te doen. Maar dat hoeft niet, je kunt ook met de vierdelige groepscursus beginnen. Neem vooral contact met me op, dan overleggen we wat in jouw situatie het beste lijkt.

Als je een afspraak moet afzeggen doe dat dan zo tijdig mogelijk. Als je een afspraak meer dan 24 uur van tevoren afzegt wordt het niet in rekening gebracht, anders wel.

Ja, dat kan. Neem contact met me op om te overleggen over de mogelijkheden en de tarieven.

Makkelijk zittende kleding. Als je wilt kun je een eigen matje of een grote handdoek meenemen, maar er zijn matjes en die worden steeds gedesinfecteerd. Ook kun je eventueel een dekentje of een kussentje meenemen.

Ja, dat werkt heel goed. Kijk op deze pagina voor (zorg-)professionals voor meer informatie.

Soms eventjes, maar dat went altijd heel snel. Vind je het toch spannend, dan kun je altijd eerst een individuele sessie doen.

Meestal zijn er voldoende aangepaste manieren voor een oefening, dat onderzoeken we samen en ik heb veel alternatieven. Eventueel wordt een oefening overgeslagen. We vinden altijd wel een weg.

Ja, dat kan ook, maar met begeleiding leer je de oefeningen beter en op een manier dat ze meer effect hebben. En je leert onder begeleiding vooral om de intensiteit van de trilingen zelf te reguleren.

Het is altijd goed om daar zorgvuldig mee om te gaan, maar door de aandacht voor zelfregulering gaat het eigenlijk altijd goed, ook bij cliënten met bijvoorbeeld meervoudige trauma’s. Neem vooral contact met me op om te overleggen over jouw situatie of je aarzelingen.

Dat is een bekende angst. Soms duurt het inderdaad iets langer voor het trillen en schudden op gang komt. Soms gaat het juist sneller dan verwacht. Uiteindelijk gebeurt het bij iedereen.

Bij EMDR praat je over wat er bij een trauma gebeurd is. Bij TRE hoef je niet te praten. TRE is een meer volledig fysieke verwerking.

Een ander verschil is dat TRE niet alleen helpt bij oudere trauma’s, maar ook bij huidige stress en stressvolle ervaringen. Met TRE leer je een methode aan om ook actuele spanning te verwerken.

Dat verschilt een beetje per persoon, maar meestal doen 3 of 4 sessies al veel en heb je dan ook een goed beeld van het effect op je.

afspraak
maken?